Dette er mer et generelt tips som kan brukes innen all type markedsføring, men som veldig ofte ignoreres. Enten fordi man sitter for dypt i det man holder på med selv til å vite noe om hva omverdnen bruker som begrep for det du driver med, eller rett og slett fordi man av politiske grunner ønsker å kalle en saks for et klippeverktøy (f.eks).
Noen eksempler:
- Hos IBM mente man lenge at en laptop skulle kalles for notebook. Problemet er bare at de aller fleste bruker laptop som begrep for slike bærbare maskiner og ikke laptop. Noe som resulterte i at IBM sannsynligvis tapte masse penger på kunder som aldri fant frem til bærbare maskiner på deres nettsted.
- Posten har ingen linker til porto. Årsaken er at de ikke liker ordet, og mener at ordet symboliserer en statlig avgift. Derfor kaller de listen over portotakster for «prisliste».
Skal legge til flere flotte eksempler, Nina Furu hadde mange gode på siste Netthandelsmøte i eForum, som handlet om søkemotorer som salgskanal (som forøvrig nesten også var tittelen på et seminar holdt av Dataforeningen tidligere i år).
Konklusjon
Se tilbudet og tjenestene du tilbyr fra kundens ståsted. Bruk ord og uttrykk som kundene dine bruker for å beskrive det du driver med. Å forsøke å innføre nyord og uttrykk er iallefall ingen måte å få besøkende på.